Παρασκευή, 15 Οκτωβρίου 2010

Πανελλαδική έρευνα για τη γνώση και τον ενδιαφέρον των Ελλήνων περί τον Πολιτισμό



Την ώρα που η ελληνική οικονομία διέρχεται τη μεγαλύτερη κρίση της νεότερης ιστορίας της, οι Έλληνες, σύμφωνα με σχετική έρευνα, παρουσιάζονται ιδιαιτέρως «επιφυλακτικοί» για τον τρόπο με τον οποίο συμμετέχουν στο πολιτιστικό «γίγνεσθαι», «αδαείς» στη γνώση τους σχετικά με πρόσωπα -αγνοούν ακόμη και το όνομα του σημερινού υπουργού Πολιτισμού- και εκπομπές πολιτισμού και ιδιαιτέρως αρνητικοί στο μέγα θέμα της κρατικής επιχορήγησης σε φορείς και θεάματα πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Επιπλέον, απαισιόδοξοι για το πώς το εκπαιδευτικό σύστημα βοηθάει και εκπαιδεύει τους νέους ανθρώπους και τέλος, το φθηνό ή το δωρεάν εισιτήριο φαίνεται να είναι ο μεγάλος σύμμαχος του Έλληνα για να συμμετάσχει στην ψυχαγωγία.

Ειδικότερα, στην συντριπτική τους πλειοψηφία (94,6%) οι Έλληνες δεν συμμετέχουν ενεργά στην πολιτιστική ζωή του τόπου κατοικίας τους, ενώ σε μεγάλο ποσοστό (81,4%) εμφανίζονται να μην είναι ικανοποιημένοι από την πολιτιστική «παραγωγή» της χώρας.

Τα αποτελέσματα της πρώτης πανελλαδικής έρευνας με τίτλο «Σφυγμός Πολιτισμού» αναμένεται να δημοσιοποιηθούν σε λίγες ώρες. Πρόκειται για δημοσκόπηση, που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία ερευνών ΑΠΟΨΙΣ SRM με πρωτοβουλία της εταιρείας «Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού» και την υποστήριξη του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.

Η έρευνα έχει ενταχθεί στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου για την προώθηση επιχειρηματικών και πολιτιστικών δράσεων με ορίζοντα δεκαετίας και επιχειρεί να αποτυπώσει τη γνώμη του κοινού σε θέματα που αφορούν όλους τους τομείς του πολιτισμού όπως βιβλίο, θέατρο, μουσική, εικαστικά, κινηματογράφο, χορό, τηλεόραση και διαδίκτυο.

Χίλια πεντακόσια άτομα άνω των 18 ετών απ’ όλη την Ελλάδα είναι το αντιπροσωπευτικό δείγμα, που έλαβε μέρος στη τηλεφωνική δημοσκόπηση και αφορά την περίοδο Ιουνίου - Σεπτεμβρίου 2010.

Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, η Χάρις Αλεξίου, ο Θύμιος Καρακατσάνης, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, η Κική Δημουλά και ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος αναδεικνύονται από την έρευνα ως οι πιο αξιόλογοι Έλληνες καλλιτέχνες στον τομέα τους. Ειδικότερα από το χώρο του κινηματογράφου ξεχώρισαν οι Θανάσης Βέγγος, Παντελής Βούλγαρης, Μιχάλης Κακογιάννης, Νίκος Κούρκουλος, Γιώργος Φούντας και Δημήτρης Χορν. Από τον χώρο της μουσικής οι Μίκης Θεοδωράκης, Στέλιος Καζαντζίδης, Γιώργος Νταλάρας, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου και Μάνος Χατζιδάκις. Από τον χώρο του θεάτρου οι Κάρολος Κουν, Σωτήρης Μουστάκας, Γιάννης Μπέζος, Κώστας Χατζηχρήστος, Δημήτρης Χορν και Πέτρος Φιλιππίδης. Από το χώρο του χορού οι Δημήτρης Παπαϊωάννου και Φώτης Μεταξόπουλος. Από τον χώρο της λογοτεχνίας και της ποίησης οι Οδυσσέας Ελύτης, Κωνσταντίνος Καβάφης, Γιάννης Ρίτσος και Γιώργος Σεφέρης. Τέλος, από τις εικαστικές τέχνες ξεχώρισαν ο Γιάννης Μόραλης, ο Δημήτρης Μυταράς και ο Αλέκος Φασιανός.

Σε ό,τι αφορά την επισκεψιμότητα στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους 61,7% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι τα επισκέπτεται σπάνια και 12,1% ποτέ. Ιδιαιτέρως υψηλά εμφανίζονται τα ποσοστά όσων δεν παρακολουθούν ποτέ εκδηλώσεις, κυρίως χορού, λογοτεχνίας και εικαστικών. Συχνότερα εμφανίζονται να παρακολουθούν μουσικές εκδηλώσεις (πχ. συναυλίες, φεστιβάλ) και κινηματογράφο, ενώ, το καλοκαίρι αναδεικνύεται η περίοδος κατά την οποία, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους (43,8%) οι ερωτηθέντες παρακολουθούν περισσότερες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Η ψυχαγωγία (79,2%), η εκπαίδευση (30,4%) και το προσωπικό ενδιαφέρον (25,3%) αποτελούν τους σημαντικότερους λόγους παρακολούθησης μίας πολιτιστικής εκδήλωσης. Επιπλέον, ως σημαντικός λόγος αναδεικνύεται και η τιμή του εισιτηρίου (13,4%), κυρίως για τις νεότερες ηλικίες.

Αναφορικά με την ενημέρωση, 63,9% επιλέγουν να ενημερωθούν κυρίως από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, που διοργανώνονται, και δευτερευόντως από τις εφημερίδες (54%) και τα περιοδικά. Το Ίντερνετ (24,7%) «κερδίζει» τις προτιμήσεις των ατόμων νεότερης ηλικίας, ενώ από φίλους (15,1%) ενημερώνονται συχνότερα οι γυναίκες.

Στην ερώτηση σε ποιους τομείς θα επιθυμούσαν να διοργανώνονται περισσότερες εκδηλώσεις, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (49,7%) -κυρίως άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και οι κάτοικοι της περιφέρειας- επιθυμούν παραστάσεις θεάτρου και χορού, ενώ περισσότερες μουσικές εκδηλώσεις (41,8%) φαίνεται να προτιμούν οι νεότερες ηλικίες και οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων.

Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι από το σύνολο των συμμετεχόντων γονέων στην έρευνα, ιδιαιτέρως υψηλά εμφανίζονται τα ποσοστά (57%) εκείνων, που δεν πηγαίνουν τα παιδιά τους σε παιδικές πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Όσον αφορά την προοπτική η Ελλάδα να επενδύσει στον πολιτισμό ακόμα και σε περιόδους οικονομικής στενότητας, η συντριπτική πλειονότητα των ερωτώμενων ( 89,2%), εμφανίζεται θετική.

Στην ερώτηση αν τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την αναβάθμιση του πολιτιστικού προϊόντος της χώρας, οι περισσότεροι (58,4%) απάντησαν αρνητικά, ενώ αρκετοί (22,4%) δήλωσαν άγνοια. Επιπλέον, στην πλειονότητά τους οι ερωτηθέντες (54,6%) θεωρούν ότι πρέπει ν’ αλλάξει το μοντέλο κρατικών επιχορηγήσεων των διαφόρων πολιτιστικών παραγωγών.

Σύμφωνα με την έρευνα 66,3% θεωρούν ότι η Ελλάδα δεν επενδύει επαρκώς στον πολιτιστικό τουρισμό, ενώ 64,7% εκτιμούν ότι η χώρα δεν προωθεί επαρκώς τον πολιτισμό της στο εξωτερικό.

Σε ποσοστό 86,6% θεωρούν ότι το κράτος δεν επενδύει επαρκώς στη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, στηρίζοντας δημιουργούς και παραγωγούς. Σε ποσοστό 80% υποστηρίζουν ότι υπάρχει διαπλοκή και διαφθορά στο χώρο του πολιτισμού, ενώ τα ποσοστά εμφανίζονται αυξημένα, όσο αυξάνεται η ηλικία και βελτιώνεται το μορφωτικό επίπεδο των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Στην ερώτηση «ποιος είναι υπουργός Πολιτισμού της χώρας» στην πλειοψηφία τους οι ερωτηθέντες (90,1%) δηλώνουν άγνοια. Μόλις 9,9% αναγνωρίζουν τον Παύλο Γερουλάνο.

Τέλος, μόλις ένας στους 100 θεωρούν ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βοηθάει πολύ στη δημιουργία πολιτιστικής συνείδησης. Στην ερώτηση ποια θεωρούν πολιτιστική εκπομπή στην τηλεόραση, οι περισσότεροι αναφέρθηκαν σε παραγωγές της δημόσιας τηλεόρασης, όπως «Έχει γούστο», «Στα άκρα» και «Στην Υγειά μας» (ΝΕΤ).