ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Από το 500 π.Χ. κ.ε., παρά την επικράτηση του
ερυθρόμορφου ρυθμού, εξακολουθούν να παράγονται μελανόμορφα αγγεία.
Γενικώς η ποιότητά τους δεν είναι καλή, με κάποιες εξαιρέσεις, φυσικά.
Αγοράζονται από τις οικονομικά κατώτερες τάξεις και εξάγονται στις άλλες
ελληνικές πόλεις. Μόνο οι μεγάλες αγορές της Ετρουρίας, Καμπανίας και
Ναυκράτιδος προτιμούν το νέο ρυθμό.
Στα χρόνια αυτά έχουμε και τις δύο περσικές εισβολές το
490 και το 480 π.Χ.. Παρόλες τις καταστροφές στη διάρκεια της δεύτερης η
παραγωγή αγγείων δεν επηρεάστηκε.
Ζωγράφος της Αθηνάς.
Πήρε το όνομά του από την προτίμησή του στις απεικονίσεις της Αθηνάς. Χρησιμοποιεί την τεχνική του λευκού βάθους που τη διδάχθηκε από το ζωγράφο του Εδιμβούργου. Πρόσθεσε έλικες με λεπτά κλειστά μπουμπούκια στα πέντε ανθέμια του ώμου, έβαψε μαύρους μερικούς λαιμούς, πρόσθεσε περίγραμμα στα όρθια ραβδιά του ώμου, κατάργησε τη γραμμή του εδάφους. Διακρίνεται για μια λιτή ζωντάνια, ενώ οι μορφές του τείνουν προς την απλοϊκότητα.5 ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ
Οινοχόη
ύψος 16 εκ. διάμετρος 11,2 περίπου 500-475 π.Χ.
mfa, Boston
98.924
Κρατώντας απειλητικά το ρόπαλό του ο Ηρακλής πάνω από το
κεφάλι του, οδηγεί προς τα δεξιά μια σφίγγα που είναι ζεμένη με δύο ιμάντες.
Ο Ηρακλής φοράει τη λεοντή του, ενώ ο γωρυτός (φαρέτρα) με τα βέλη είναι
κρεμασμένα στα κλαδιά του δέντρου.
Λήκυθος
ύψος 20,6 εκ. περίπου 500-475 π.Χ.
met museum NY
06.1021.71
Το σώμα του αγγείου σε λευκό βάθος σε αντίθεση με τον ώμο που
είναι στο χρώμα του πηλού. Αριστερά εικονίζεται έφιππος πολεμιστής που με το
δόρυ του τραυματίζει ένα οπλίτη, ο οποίος προσπαθεί να φυλαχτεί με την
ασπίδα του και με το δόρυ. Είναι γονατισμένος στο αριστερό γόνατο με
κατεύθυνση του σώματος προς τα δεξιά, ενώ το κεφάλι είναι στραμμένο
αριστερά, δηλώνοντας την καταδίωξη από τον ιππέα. Ο ιππέας με τη σειρά του
έχει στραμμένο το κεφάλι του προς τα πίσω.
Λήκυθος,
ύψος 31,75 εκ. περίπου 500-480 π.Χ. Βρετανικό
Μουσείο, Λονδίνο Β 541
Στο κέντρο της σύνθεσης στέκεται η Αθηνά πάνω σε βάθρο με δύο
βαθμίδες. Φοράει μακρύ πτυχωτό χιτώνα, την αιγίδα και περικεφαλαία. Έχει
εκτεταμένο το αριστερό της χέρι, ενώ με το δεξί κρατάει το δόρυ της.
Αριστερά της και δεξιά βρίσκονται δύο ήρωες (ο Αχιλλέας και ο Αίαντας;)
ακουμπώντας στο έδαφος με το ένα τους πόδι ενώ το άλλο είναι λυγισμένο. Και
οι δύο είναι πάνοπλοι με θώρακα, περικεφαλαία, σπαθί και δύο δόρατα που τα
κρατούν στο ένα τους χέρι. Με το άλλο χέρι ρίχνουν ζάρια (;). Η ασπίδα τους
είναι αφημένη πίσω τους. Ίσως η σύνθεση να αποτελεί μια παραλλαγή της
γνωστής απεικόνισης του Αχιλλέα και του Αίαντα που παίζουν πεσσούς. Δες την
αρχική σύνθεση του Εξηκία και
την παραλλαγή της Ομάδα του Λέαγρου.
Αθηνά-Αχιλλέας(;)-Αίαντας(;) |
Οινοχόη
ύψος 23,3 εκ. περίπου
500-480 π.Χ. Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο Β 576
Δύο γυμνοί αθλητές με ταινία στο κεφάλι. Αυτός στ' αριστερά
κρατάει στο ένα χέρι δόρατα και στο άλλο αλτήρες. Ο δεύτερος έχει στα χέρια
του ένα δίσκο. Οι ράβδοι που βρίσκονται στο έδαφος προφανώς καθορίζουν το
χώρο μέσα στον οποίο θα πρέπει να κινηθεί για τη βολή του. Δεξιά του τον
παρακολουθεί ο παιδοτρίβης.
Αθλητές |
Οινοχόη
ύψος 19,4 εκ. περίπου
490 π.Χ. Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο 1864,1007.237
Αριστερά εικονίζεται οπλίτης με ασπίδα, δόρυ, περικεφαλαία
και θώρακα να χορεύει τον πυρρίχιο χορό στα Παναθήναια με τη μουσική ενός
αυλητή. Στη μέση δίφρος με τη χλαμύδα (;).Οπλίτης χορεύει τον πυρρίχιο |