Σάββατο, 19 Οκτωβρίου 2013

Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη - Ο ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΟΣ "ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ ΒΡΥΓΟΥ"


ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Γύρω στα 530 π.Χ. επινοήθηκε στην Αττική μια νέα τεχνική για την εικονιστική διακόσμηση των αγγείων. Πρόκειται για την "Ερυθρόμορφη" τεχνική που θα κυριαρχήσει στον ελληνικό κόσμο τους επόμενους αιώνες. Αν στη "μελανόμορφη" που ίσχυε μέχρι τώρα οι μορφές αποδίδονταν με μελανό (μαύρο) χρώμα και το φόντο είχε το χρώμα του πηλού, στην ερυθρόμορφη οι μορφές και τα διακοσμητικά θέματα παραμένουν στο χρώμα του πηλού, το ερυθρό, ενώ οι λεπτομέρειες αποδίδονται με μαύρες γραμμές και το φόντο βάφεται μαύρο.
Στα πρώτα αγγεία συνδυάζονται και οι δύο τεχνικές. Η μια πλευρά είναι μελανόμορφη κι άλλη ερυθρόμορφη.

 ====================

Ο Ζωγράφος του Βρύγου    

Πήρε το όνομά του από τον κεραμέα Βρύγο. Ίσως είναι ο πιο εκφραστικός καλλιτέχνης της περιόδου. Παρά τη σχεδιαστική αδυναμία που είναι διάχυτη στα έργα του, η δύναμη και η εφευρετικότητά του είναι αξεπέραστες. Η εκφραστικότητα των χαρακτηριστικών και η στάση των μορφών είναι απαράμιλλες. Εκφράζει τις νέες στάσεις των μορφών καλύτερα απ' όλους. Παρατηρεί προσεκτικά τις ανατομικές λεπτομέρειες και κατορθώνει να ξεφύγει από τις καθιερωμένες στάσεις των μορφών είτε σε κίνηση είτε σε στάση. Τα κεφάλια των μορφών του χαρακτηρίζονται από την επίπεδη κορυφή τους, τα ανασηκωμένα φρύδια πάνω από τα στενά μάτια και τη μακριά γραμμή της μύτης. Το στόμα είναι εκφραστικό όταν τραγουδά, φυσά τον αυλό ή κλείνει σφικτά τα χείλη. Οι ανδρικές μορφές είναι άλλοτε φαλακρές, άλλοτε τριχωτές, ενώ τα μακριά μαλλιά και τα αξύριστα γένια των γερόντων είναι τυπικά "Βρύγγεια". Χρησιμοποιεί αραιωμένη βαφή, πλησιάζοντας το ζωγραφικό πίνακα. Διακρίνεται στο έργο του η προσπάθεια απόδοσης της σκιάς, ιδιαίτερα στην απόδοση της σφαιρικότητας των ασπίδων. Είναι πολύ παραγωγικός καλλιτέχνης, αφού του αποδίδονται πάνω από 200 αγγεία.

3 ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ

 Γυναίκα που γνέθει

Οινοχόη ύψος 21,5 εκ. 490 π.Χ. Βρετανικό Μουσείο D13
Σ' αυτό το λευκού εδάφους αγγείο, μια προσεκτικά ντυμένη γυναίκα ασχολείται με μια από τις δουλειές των γυναικών. Κρατώντας με το αριστερό της χέρι της ρόκα, περιστρέφει το νήμα με το αδράχτι, που κρέμεται από το νήμα. Φοράει χιτώνα και ιμάτιο, στα χέρια βραχιόλια, τα μαλλιά της δεμένα με ταινία σχηματίζουν κρωβύλο (κότσο). Χαρακτηριστικό της τέχνης του Βρύγου το επίπεδο κεφάλι, η μακριά γραμμή της μύτης και η εκφραστικότητα του κλειστού στόματος.
Γυναίκα που γνέθει

  Κιθαρωδός - Ακροατής

Αμφορέας τύπου Νόλας ύψος 29,9 εκ. διάμετρος 18,7 480 π.Χ. mfa Boston 26.61
Στη μια πλευρά του αγγείου εικονίζεται ένας κιθαρωδός και στην άλλη ένας νέος, που πιθανόν ακούει. Ο κιθαρωδός φοράει μακρύ χιτώνα, έχει στο δεξί του ώμο ριγμένη μια χλαμύδα, ενώ φοράει δερμάτινα παπούτσια. Τα μαλλιά του κοσμεί μια ταινία. Κρατάει την επτάχορδη κιθάρα  με το αριστερό του χέρι και με το δεξί το πλήκτρο το οποίο είναι διακοσμημένο με φούντα και ενώνεται με την κιθάρα με χορδή. Διακρίνεται η επιγραφή: HO [Π]AIS KALOS.
Στη β' όψη ο νέος φοράει ιμάτιο που καλύπτει και το κεφάλι. Στηρίζεται σ' ένα ραβδί και ακούει προσεκτικά. Υπάρχει η επιγραφή: HO ΠAIS KA[L]OS
Κιθαρωδός - Ακροατής
 
Προσθήκη λεζάντας




 




























 Βοσκός με αγελάδες

Σκύφος σε σχήμα οπλής βοδιού, ύψος 10,3 εκ. 470-460 π.Χ. ΝΥ met 38.11.2
Ένα από τα ασυνήθιστα αγγεία, και ως προς το σχήμα και ως προς το θέμα. Εικονίζεται σκηνή στην εξοχή, με ένα βοσκό που βόσκει δύο αγελάδες, λαγό και λύκο.


http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/AR/ar.ag/Brygos-11a.gif

 Βοσκός με αγελάδες



http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/AR/ar.ag/Brygos-11c.gif

 Βοσκός με αγελάδες