Πολλά είναι τα ερμηνευτικά προβλήματα των παραστάσεων της ζωφόρου.
Όπως φαίνεται, ο τόπος και ο χρόνος των διαφόρων σκηνών δεν έχει
διευκρινισθεί. Σκηνές προετοιμασίας που υπάρχουν σποραδικά σε διάφορα
σημεία εναλλάσσονται με σκηνές πορείας. Οι ιππείς της δυτικής ζωφόρου
πρέπει να βρίσκονται στο Δίπυλο, τα άρματα και οι ιππείς που τρέχουν
πάνω στα καλπάζοντα άλογά τους δεν είναι δυνατόν να βρίσκονται στον
ανήφορο προς την Ακρόπολη, ενώ οι κανηφόροι έχουν προχωρήσει και
παραδώσει τις προσφορές τους. Ακόμη παραμένουν αναπάντητα αρκετά
ερωτήματα: κατά πόσον πρόκειται για τον παλαιό ή τον καινούργιο πέπλο,
πού παραδίδεται στην κεντρική σκηνή, πού φυλασσόταν το διιπετές ξόανο
της θεάς, μια και ο αρχαϊκός ναός της Αθηνάς είχε καεί από τους Πέρσες,
ενώ το Ερέχθειο δεν είχε ακόμη χτισθεί. Εάν η θέση των θεών στην
ανατολική ζωφόρο αντιστοιχεί με την τοπογραφική θέση των ιερών της
Αθήνας και οι θεοί είναι στην περιοχή του περιβόλου των 12 θεών, τότε ο
άρχων βασιλεύς και η ιέρεια μπορεί να τοποθετούν τον πέπλο κάπου κοντά,
ίσως στην Βασίλειο Στοά, στην Aρχαία Aγορά. Διαφορές παρατηρούνται
μεταξύ των απεικονίσεων της ζωφόρου και των περιγραφών της πομπής στις
φιλολογικές πηγές: π.χ. παραλείπονται οι αντιπρόσωποι των συμμάχων και
των αποικιών, καθώς και οι σκιαφόροι και διφροφόροι που ήταν κόρες
μετοίκων και ακολουθούσαν τις Αθηναίες κανηφόρους. Η σημαντικότερη όμως
παράλειψη είναι ότι δεν εικονίζεται το παναθηναϊκό πλοίο, στο κατάρτι
του οποίου μεταφερόταν ο πέπλος απλωμένος σαν ιστίο (πανί). Το πλοίο
βέβαια δεν ανέβαινε ως την Ακρόπολη, αλλά σταματούσε κάπου κοντά στον
Άρειο Πάγο. Από εκεί ο πέπλος μεταφερόταν στα χέρια. Αυτό οδήγησε την
Aμερικανίδα αρχαιολόγο S. Rotroff να διατυπώσει την άποψη, ότι στα
ανατολικά τμήματα των μακρών πλευρών της ζωφόρου εικονίζονται οι δύο
παρατάξεις της πομπής που έφθασαν στην Ακρόπολη, αφού έμεινε το πλοίο
στον Άρειο Πάγο. Μια άλλη θεωρία για την ερμηνεία της πομπής
διατύπωσε η Eλληνίδα αρχαιολόγος Χρ. Καρδαρά, η οποία υποθέτει ότι
έχουμε την απεικόνιση της αρχικής πρώτης πομπής με την καθιέρωση της
εορτής των Παναθηναίων από τον Ερεχθέα που τον ταυτίζει με τον Εριχθόνιο
και τον αναγνωρίζει στο αγόρι (35) της ανατολικής ζωφόρου. Τον ιερέα
(34) της ίδιας πλευράς ταυτίζει με τον Κέκροπα, τη μορφή (33) με τη Γη
και τα κορίτσια (31 και 32) με τις κόρες του. Ενδιαφέρουσα είναι και η
θεωρία του Άγγλου αρχαιολόγου J. Boardman που ταυτίζει την πομπή των
192 ιππέων της ζωφόρου με την πομπή των 192 αφηρωϊσμένων πεσόντων της
μάχης του Μαραθώνα, με την παρουσία θεών και επωνύμων ηρώων. Εξαιρεί
όμως τους ηνιόχους των αποβατικών αρμάτων, ενώ είναι γνωστό ότι ο
ηνίοχος είχε την ίδια συμβολή στη νίκη με τον αποβάτη και γι’ αυτό
έπαιρνε και έπαθλο
. Η τοπική και χρονική ανάμειξη σκηνών, καθώς και η
διαίρεση της πομπής σε δύο τμήματα οδήγησε κατά καιρούς σε άλλες
υποθέσεις: π.χ. η Aμερικανίδα αρχαιολόγος Ε. Harrison θεωρεί ότι η
ζωφόρος εικονίζει την πομπή των Παναθηναίων σε διαφορετικές εποχές στις
τρεις πλευρές. Η δυτική πλευρά εικονίζει την πομπή στα μυθικά χρόνια, η
βόρεια στην αρχαϊκή εποχή, η νότια στην κλασική. Στη νότια ζωφόρο
εικονίζονται 60 ιππείς, που διακρίνονται σε 10 ομάδες ανά έξι, 10
άρματα, 10 βόδια με τους συνοδούς τους κ.ά. Η κυριαρχία του αριθμού 10
στη νότια ζωφόρο παραπέμπει στις 10 φυλές, στις οποίες διήρεσε ο
Κλεισθένης τους Αθηναίους πολίτες για λόγους διοικητικούς και
πολιτικούς, ενώ στη βόρεια ζωφόρο συναντάται επανειλημμένα ο αριθμός 4
και τα πολλαπλάσιά του, πράγμα που παραπέμπει στις 4 φυλές της αρχαϊκής
εποχής, π.χ. τα 12 άρματα αντιστοιχούν στις 12 φρατρίες. H Γερμανίδα
αρχαιολόγος Ε. Simon διατύπωσε επίσης μια παρόμοια θεωρία, ότι η βόρεια
πομπή πραγματοποιείται την αρχαϊκή εποχή, ενώ η νότια την κλασική. Ο
Iταλός αρχαιολόγος L. Beschi δέχεται, όπως η E. Harrison, τον διαχωρισμό
της πομπής σε δύο παρατάξεις που διέπονται από διαφορετικές αριθμητικές
αρχές: στη νότια πλευρά ο επαναλαμβανόμενος αριθμός 10 στις διάφορες
ομάδες αντιστοιχεί με τις 10 φυλές. Στη βόρεια πλευρά η κυριαρχία του
αριθμού 4 με τα πολλαπλάσιά του είναι σύμφωνη με την αρχαϊκή διαίρεση
των πολιτών σε 4 φυλές. Σε κάθε παράταξη διακρίνονται τρία θέματα: πομπή
θυσίας στην Ακρόπολη, αρματοδρομία και παρέλαση ιππέων με διαφορετική
ταχύτητα ανάλογα με την εξέλιξη του αγώνα στον Δρόμο, στην οδό
Παναθηναίων, στην Αρχαία Αγορά. Έχουμε λοιπόν διαφορετικούς ρυθμούς,
χρόνους και χώρους, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με την άποψη, ότι η
ζωφόρος εικονίζει μιαν ενιαία πομπή από τον Κεραμεικό στην Ακρόπολη.
Ωστόσο η ενότητα της παράστασης επιτυγχάνεται από έναν χώρο όχι
πραγματικό, αλλά ιδεολογικό, από τον θρησκευτικό χώρο της αναθηματικής
προσφοράς. Ο Παρθενώνας που είναι ένα κτήριο χωρίς βωμό, με ένα άγαλμα
στο εσωτερικό του που δεν είναι λατρευτικό, είναι ένα μεγάλο ανάθημα
και η ζωφόρος του το μεγαλύτερο αναθηματικό ανάγλυφο της ιστορίας με
επιλογές σημαντικών θεμάτων από το ευρύ πρόγραμμα της εορτής των
Παναθηναίων. Οι επιλογές είναι κατανεμημένες σε δύο μέτωπα ανάλογα με
την προέλευσή τους ιστορικοθρησκευτική και πολιτική. Ωστόσο ενώ μοιάζουν
αντιθετικές, συντίθενται με θαυμαστό τρόπο στην ανατολική πλευρά. Έτσι η
ζωφόρος είναι σύνθεση της παλαιότερης παράδοσης και της δημοκρατικής
ανανέωσης σε μια σπάνια στιγμή ισορροπίας.
|
|