Η
διαπίστωση αυτή, ωστόσο, δεν αρκεί για να εξηγήσει πλήρως τη χρήση και
το συμβολισμό των κυκλαδικών ειδωλίων. Μια σειρά από ερωτήματα
παραμένουν αναπάντητα. Πώς συνδέονται οι γονιμικές ιδιότητες με την
ταφική χρήση; Ποια ήταν η σημασία και η χρήση των ανδρικών ειδωλίων ή των συμπλεγμάτων
που αναπαριστούν περισσότερες από μία μορφές; Πώς εξηγούμε το γεγονός
ότι τα κυκλαδικά ειδώλια βρίσκονται μόνον σε ένα μικρό αριθμό τάφων,
συνήθως (αν και όχι πάντα) στους πιο πλούσια κτερισμένους; Πώς
ερμηνεύουμε την παρουσία ειδωλίων σε οικισμούς και άλλες μη-ταφικές
θέσεις (όπως π.χ. στην Κέρο);
Πώς ερμηνεύουμε την ύπαρξη φυσικού μεγέθους γλυπτών, τα οποία προφανώς
δε χωρούσαν στους μικρούς κυκλαδικούς τάφους; Και, τέλος, ποιά ήταν η
σημασία της χρωματικής διακόσμησης ενός μεγάλου αριθμού ειδωλίων; |
|
Μόνον η περαιτέρω έρευνα μπορεί να δώσει σαφείς απαντήσεις στα
ερωτήματα αυτά. Η μέχρι τώρα μελέτη επιτρέπει μόνον ορισμένα γενικά
συμπεράσματα. Πρώτον, η θρησκευτική διάσταση των ειδωλίων, ιδιαίτερα των
όρθιων γυναικείων μορφών, είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί. Το γεγονός και
μόνον ότι παρέμειναν αναλλοίωτα σε μορφή και ύφος για πάνω από πέντε
αιώνες τα κατατάσσει με αρκετή βεβαιότητα στην κατηγορία των θρησκευτικών συμβόλων.
Δεύτερον, η ποικιλία που παρατηρείται στο μέγεθος, τη διακόσμηση και
τους χώρους εναπόθεσής τους, σε συνδυασμό με την παρουσία ενός μικρού
αριθμού άλλων τύπων ειδωλίων, αντανακλά σημαντική διαφοροποίηση στον
τρόπο παραγωγής, διάθεσης και χρήσης του. Η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να
αφορά σε λατρευτικές ιδιαιτερότητες (π.χ. τη χρήση διαφορετικών τύπων ειδωλίων ή διαφορετικής διακόσμησης ανάλογα με το είδος της τελετουργίας) ή να αντανακλά κοινωνικές ιδιότητες (π.χ.
κάποιοι ερευνητές έχουν προτείνει ότι το μέγεθος, η διακόσμηση ή απλώς η
δυνατότητα απόκτησης ενός ειδωλίου ενδέχεται να υποδηλώνουν στοιχεία
όπως η ηλικία, η καταγωγή ή η κοινωνική θέση του κατόχου). |
|
Η συνεχιζόμενη έρευνα γύρω από τα κυκλαδικά ειδώλια καταδεικνύει ότι
η σημασία και η λειτουργία τους ήταν πολύ πιο σύνθετη από ότι υποθέταμε
παλαιότερα. Παρά την τυπολογική ομοιομορφία τους, ανευρίσκονται σε
ποικίλους χώρους εναπόθεσης με διαφορετικά κάθε φορά συνευρήματα, ενώ η
διασπορά τους σε νεκροταφεία και οικισμούς είναι ανομοιογενής. Η μελέτη
υλικού από συστηματικές ανασκαφές μπορεί να αποκαλύψει νέα σημαντικά
στοιχεία και να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση της σημασίας τους.
Περισσότερο, όμως, αναμένεται να αποδείξει ότι αποτελούν μέρος ενός σύνθετου φαινομένου λατρευτικής δράσης και κοινωνικής συμπεριφοράς που δεν επιδέχεται μια αποκλειστική αλλά ταυτόχρονα και μονοδιάστατη ερμηνεία. |
|
|
Νίκος Παπαδημητρίου
Επιμελητής, ΜΚΤ
Επιλεγμένη βιβλιογραφια |
|
- |
|
Barber R.L.N. 1984: “Early Cycladic marble figures: some thoughts on function”, στο Fitton J.L. (επιμ.), Cycladica.
Studies in Memory of N.P. Goulandris. Proceedings of the Seventh
British Museum Classical Colloquium, June 1983 (London), 10-14. |
- |
|
Getz-Preziosi P. 1985: Early Cycladic Sculpture. An Introduction (Malibu, California) |
- |
|
Hendrix E.A. 2003: “Painted Early Cycladic figures: an exploration of context and meaning”, Hesperia 72, 405-446. |
- |
|
Höckmann O. 1977: “Cycladic religion”, στο Thimme J. (επιμ.), Art and Culture of the Cyclades. Handbook of an Ancient Civilization (Karlsruhe), 37-52. |
- |
|
Λαμπρινουδάκης Β. 1990: «Θρησκεία», στο Μαραγκού Λ. (επιμ.), Κυκλαδικός Πολιτισμός. Η Νάξος στην 3η π.Χ. χιλιετία (Αθήνα), 99-104. |
- |
|
Ντούμας Χρ. 2000: Πρωτοκυκλαδικός Πολιτισμός. Συλλογή Ν.Π. Γουλανδρή (Αθήνα) |
- |
|
Renfrew C. 1984: “Speculations on the use of Early Cycladic sculpture”, στο Fιττον J.L. (επιμ.) Cycladica. Studies in Memory of N.P. Goulandris. Proceedings of the Seventh British Museum Classical Colloquium, June 1983 (London), 24-30. |
- |
|
Renfrew C. 1991: Το κυκλαδικό πνεύμα. Αριστουργήματα από τη Συλλογή Ν.Π. Γουλανδρή (Αθήνα) |
- |
|
Σωτηρακοπούλου Π. 2005: Ο «Θησαυρός της Κέρου». Μύθος ή πραγματικότητα; Αναζητώντας τα χαμένα κομμάτια ενός αινιγματικού συνόλου (Αθήνα) |
- |
|
Thimme J. (ed.) 1976: Kunst und Kultur der Kykladeninseln im 3. Jahrtausend v. Chr. (Karlsruhe) |
|
|