Σε όλους τους παραδοσιακούς πολιτισμούς όπως αναφέρει ο καθ.
Φ.Σουαρζ στο βιβλίο του
“Η Νέα Ανθρωπολογία”:
“οι
κοσμογονικοί μύθοι είναι εκείνοι που εξηγούν πως δημιουργήθηκε ο
πρωταρχικός χώρος και πώς επέτρεψε στην υπόλοιπη εκδήλωση να εκδηλωθεί .
ΟΙερός χώρος αναφέρει είναι η αναδημιουργία σε σμίκρυνση μέσα στον ορατό κόσμο του πρωταρχικού χώρου”.Σε
μικρότερη κλίμακα η εγκατάσταση και η ίδρυση ενός πολιτισμού σε ένα
χώρο αντιστοιχεί με την γέννηση λοιπόν του ίδιου του κόσμου.
Ο
Άνθρωπος δημιουργεί σύμφωνα με ένα μοντέλο το οποίο του αποκαλύπτεται μέσα από τον
κοσμογονικό μύθο.
Σε κάθε πολιτισμό το μοντέλο αυτό απαιτεί προσαρμογές που
ανταποκρίνονται στην χωροχρονική έκφραση και εξέλιξη του κάθε πολιτισμού
αλλά όπως θα δούμε στην συνέχεια, στην περίπτωση του ελληνικού
πολιτισμού απαίτησε ριζικές αλλαγές , μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση της
εικόνας του κόσμου , της φύσης , της κοινωνίας, του τρόπου ζωής των
ανθρώπων. Στον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό βλέπουμε μια τελείως
διαφορετική προσαρμογή του μοντέλου ίδρυσης που δεν είναι η ίδια με τους
ως τότε πολιτισμούς. Υπάρχει μια ριζική αλλαγή στην νοοτροπία, βλέπουμε
την εμφάνιση μιας νέας νοοτροπίας.
Με την γέννηση και την εγκαθίδρυση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού
βλέπουμε το πέρασμα από μία αρχαία εποχή σε μία νέα . Αυτή η αλλαγή είχε
ως αποτέλεσμα την μεταμόρφωση των τομέων που συνθέτουν ένα πολιτισμό
δηλ. της
ΘΡΗΣΚΕΊΑΣ της
ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ της
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ και της
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ.
Ο χώρος στην
αρχαία Ελλάδατώρα είναι συμμετρικά
οργανωμένος γύρω από ένα κέντρο , και δεν σχηματίζει όπως στους
θεοκρατικούς πολιτισμούς της Ανατολής , μια πυραμίδα με κορυφή τον
βασιλιά , και μια κατιούσα , ιεραρχία αξιών , προνομίων , λειτουργιών
αλλά διαγράφεται πάνω στο γεωμετρικό σχήμα του
κύκλου .Το
σχήμα αυτό επιτρέπει αντιστρεπτές σχέσεις , θεμελιωμένες πάνω στην
ισορροπία και στην αμοιβαιότητα ανάμεσα σε ίσους. ΕΙΣ ΜΕΣΟΝ ΤΕΙΘΑΝΑΙ ΤΗΝ
ΑΡΧΉΝ Η ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ δηλ του να καταθέτει κανείς την εξουσία στο κέντρο .
Το κράτος βαλμένο στην μέση ξεφεύγει από την ιδιοποίηση .
Ο καθένας κυβερνά τον εαυτό του και τους άλλους και συνάμα υπακούει και στον εαυτό του και στους άλλους
. Για
τους πολίτες μιας πόλης είναι το ίδιο πράγμα να καταθέτουν το κράτος
στο κέντρο και να δηλώνουν πως είναι ελεύθεροι από κάθε κυριαρχία.