Τετάρτη, 3 Αυγούστου 2011

ΑΞΕΧΑΣΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΗΘΟΠΟΙΟΙ -ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ

http://logomnimon.files.wordpress.com/2012/10/33430200x200.jpg?w=150&h=148

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1904. Στο θέατρο πρωτοεμφανίστηκε το 1924 με το θίασο Ελένης Ζαφειρίου στο έργο"Ερωτικές γκάφες".
  Προερχόταν από πολύ φτωχή οικογένεια και αναγκάστηκε από μικρός να βγει στο μεροκάματο. Εργάστηκε έτσι σε ένα εργαστήριο τσαντών, αλλά κάθε φορά που το αφεντικό έλειπε απ’ το μαγαζί, αναλάμβανε τον ρόλο του διασκεδαστή των υπόλοιπων εργατών κάνοντας διάφορα αστεία. Στη συνέχεια έκανε πολλά επαγγέλματα μέχρι που βρέθηκε στο θέατρο Έντεν ως βοηθός σκηνικών. Εκεί μια μέρα, είτε για να του κάνουν πλάκα, είτε γιατί είχαν αντιληφθεί το κωμικό του ταλέντο, τον έσπρωξαν στη σκηνή, και ο Αυλωνίτης με το πηγαίο του χιούμορ, τους αυτοσχεδιασμούς και τις γκριμάτσες του κατάφερε να κάνει το κοινό να ξεραθεί στα γέλια. Από τότε καθιερώθηκε ως κωμικός ηθοποιός της επιθεώρησης. Φυσικά δε σπούδασε ποτέ ηθοποιός, μάλιστα λέγεται πως ήταν σχεδόν αγράμματος, έτσι έβαζε να του διαβάζουν το σενάριο και κάλυπτε τα κενά, είτε με τη βοήθεια του υποβολέα είτε με αυτοσχεδιασμούς.
Αξιοσημείωτο είναι πάντως πως δεν είχε δει παρά ελάχιστες από τις ταινίες του, και κάποτε, για αυτό το θέμα, είχε πει στον δημοσιογράφο Δημήτρη Λυμπερόπουλο: “Δημητράκη, θα τις δω στον άλλο κόσμο, όπου, δεν μπορεί, κάποιος Εβραίος ή Έλληνας θα έχει στήσει σινεμά…



 μια τραγωδία

Τον Αύγουστο του 1931 ανέβηκε στο θέατρο Περοκέ η επιθεωρησιακή οπερέτα “ΚΑΤΕΡΓΑΡΑ” των Καπετανάκη – Κατριβάνου. Ήταν στα χρόνια της τελευταίας πρωθυπουργίας του Ελευθέριου Βενιζέλου, μάλιστα οχτώ μήνες πριν πέσει η κυβέρνηση λόγω της οξύτατης διεθνούς οικονομικής κρίσης, που οδήγησε άλλωστε και στη χρεωκοπία της Ελλάδας. Όπως είναι φυσικό όλες οι επιθεωρήσεις ήταν λάβρες κατά της κυβέρνησης Βενιζέλου, και η “Κατεργάρα” δε θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Υπήρχε όμως ένα νούμερο το οποίο ήταν ιδιαίτερα καυστικό. Το παρουσίαζε ο νεαρός τότε Βασίλης Αυλωνίτης και λεγόταν “Από τους υπουργούς βγήκαν τα κολοκύθια”. Σε ένα σημείο ο Αυλωνίτης σατίριζε στενούς συνεργάτες του Βενιζέλου που είχαν μπλεχτεί σε μεγάλο σκάνδαλο της εποχής, “το σκάνδαλο της κινίνης”. Σε εκείνο ακριβώς το σημείο, μια μέρα, σηκώνονται τέσσερις “κουμπουροφόροι” και ένας εξ αυτών πυροβολεί σημαδεύοντας τον Αυλωνίτη. Ο Αυλωνίτης έπεσε ακαριαία κάτω γλυτώνοντας τις σφαίρες, που όμως βρήκαν έναν τεχνικό του θεάτρου τον οποίον και σκότωσαν. Δύο από τους δράστες συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν σε επτά χρόνια φυλακή. Ως ηθικός αυτουργός θεωρήθηκε ο Παύλος Γύπαρης, υπεύθυνος και για τη δολοφονία του Ίωνα Δραγούμη 12 χρόνια νωρίτερα.
 Ο Αυλωνίτης ποτέ δεν ξέχασε το τραγικό αυτό περιστατικό και, όπως διηγιόταν ο Αλέκος Σακελλάριος, πάντα είχε τύψεις στη συνείδησή του καθώς -άθελά του- είχε γίνει αιτία να σκοτωθεί
 ένας άνθρωπος.

 

οι “λατέρνες”
Ο Σακελλάριος έδωσε αγώνα για να πείσει τον Φίνο ότι ο Αυλωνίτης θα μπορούσε να έχει κεντρικό ρόλο στην ταινία “Λατέρνα, Φτώχεια και Φιλότιμο”. Η αλήθεια είναι πως μέχρι τότε δεν τον θεωρούσαν μεγάλο ηθοποιό ούτε είχαν σε υπόληψη τις διάφορες καρικατούρες και γκριμάτσες που έκανε στην επιθεώρηση. Όμως στην “Λατέρνα” ο Αυλωνίτης ανέδειξε, πέρα από τις κωμικές, και τις δραματικές του δυνατότητες. Κάτι που έδωσε την ιδέα στον Σακελλάριο, στη συνέχεια της πρώτης “Λατέρνας”, στη “Λατέρνα, Φτώχεια και Γαρύφαλλο”, να πλάσει για τον Αυλωνίτη έναν ρόλο ακόμα πιο δραματικό. Και ο Αυλωνίτης δεν τον διέψευσε.
Μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της ταινίας, η σκηνή της αρρώστιας του, που ο Αυλωνίτης βλέπει το όνειρο με τις μαυροντυμένες τσιγγάνες, ο Σακελλάριος τη θεωρούσε με καμάρι ως μια από τις καλύτερες σκηνές του ελληνικού κινηματογράφου. Και δεν είχε άδικο.
περισσότερα για τον Αυλωνίτη στην εκπομπή της ΕΡΤ
Τ” ΑΣΤΕΡΙΑ ΛΑΜΠΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
Τη σκηνή αυτή, από την ταινία “Λατέρνα, Φτώχεια και Γαρύφαλλο” μπορείτε να τη δείτε παρακάτω.

Η σκηνή αρχίζει στο 2΄και 01΄΄ (Ο Αυλωνίτης είναι συγκλονιστικός!)

Βασίλης Αυλωνίτης, Αμάν ένα όνειρο που είδα!



Στον κινηματογράφο πρωτοεμφανίστηκε το 1929 στην ταινία του Αχιλλέα Μαδρά, Μαρία η πενταγιώτισσα, ενώ ακολούθησαν δεκάδες άλλες, έως το 1970 (Η αριστοκράτισσα κι ο αλήτης), όπου εμφανίστηκε στον τελευταίο του ρόλο. Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωσή αυτής της ταινίας, πέθανε από καρδιακή προσβολή στις 10 Μαρτίου 1970.


πηγή: Multimedia CD-ROM Ελληνικός Κινηματογράφος 1997 ΕΘΝΟDATA


Φιλμογραφία (από το 1948):


1952 ΑΛΛΟΣ, Ο
1954Η ΩΡΑΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
1954 ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ
1955
ΛΕΦΤΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ
1955
ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤ ΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ
1956
ΚΑΦΕΤΖΟΥ
1957 ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
1957 ΑΜΑΞΑΚΙ, ΤΟ
1957 ΘΕΙΟΣ ΤΗΣ ΒΙΟΛΕΤΑΣ, Ο (ΕΧΕΙ ΘΕΙΟ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ)
1957 ΚΑΤΑ ΛΑΘΟΣ ΜΠΑΜΠΑΣ
1957
ΚΛΑΡΩΤΗ
1957
ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ ΤΑ ΚΑΜΩΜΑΤΑ
1958
Ο ΛΕΦΤΑΣ
1958
ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΗΝ ΕΧΟΥΜΕ
1958 ΜΑΚΡΥΑ ΑΠ' ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
1958 ΕΙΣΠΡΑΚΤΟΡΑΚΙ, ΤΟ
1958 ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΝΥΦΕΣ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΓΑΜΠΡΟΣ
1958 ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ, Ο
1959
Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΤΗ
1959 ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΙΣΣΑ
1960
ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ Τ 7 ΓΕΡΟΝΤΟΠΑΛΗΚΑΡΑ
1960 ΚΥΡΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΣ, Η
1960 ΑΓΑΠΟΥΛΑ ΜΟΥ
1960 ΑΓΡΙΜΙ, ΤΟ
1960 ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΑΘΗΝΑ
1961 ΕΞΥΠΝΟ ΠΟΥΛΙ, ΤΟ
1961
Ο ΚΛΕΑΡΧΟΣ Η ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΙ Ο ΚΟΝΤΟΣ
1961 ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΤΟΝ ΑΓΑΠΗΣΑ
1962
ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ
1962
ΚΟΡΟΪΔΟ ΓΑΜΠΡΕ
1962 ΜΙΧΑΛΗΟΣ ΤΟΥ 14ΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ, Ο
1962 ΟΤΑΝ ΛΕΙΠΕΙ Η ΓΑΤΑ
1962 ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ, ΤΟ
1962 ΓΑΜΠΡΟΣ ΓΙΑ ΚΛΑΜΜΑΤΑ
1962 ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η
1962 ΕΞΥΠΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΡΟΪΔΑ
1962 ΤΕΡΜΑ ΤΑ ΔΙΦΡΑΓΚΑ
1962 ΚΑΡΠΟΥΖΑΚΙ, ΤΟ
1963 ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ ΠΟΝΕΣΑ
1963 ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ
1963 ΤΕΜΠΕΛΟΣΚΥΛΟ, ΤΟ
1963 ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ 13
1963 ΨΕΥΤΟΘΟΔΩΡΟΣ, Ο
1963 ΑΝΗΨΙΟΣ ΜΟΥ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ, Ο
1963 ΕΝΑΣ ΒΛΑΚΑΣ ΜΕ ΠΑΤΕΝΤΑ
1963 ΘΥΜΙΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΣΤΡΙΠΤΗΖ, Ο (ΘΥΜΙΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ, Ο)
1963 ΛΕΝΙΩ Η ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑ (ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΟΝΕΙΡΑ)
1964 ΑΛΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ
1964 ΚΑΘΕ ΚΑΗΜΟΣ ΚΑΙ ΔΑΚΡΥ
1964 ΠΑΡΑΣ ΚΙ Ο ΦΟΥΚΑΡΑΣ, Ο
1964
Η ΣΩΦΕΡΙΝΑ
1964 ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΑ ΚΑΝΕ ΘΑΛΑΣΣΑ, Ο
1964 ΛΑΓΟΠΟΔΑΡΟΣ, Ο
1964 ΗΤΑΝ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΚΟΡΟΪΔΑ
1964 ΜΙΑ ΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ
1964 ΤΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΑ
1964 ΠΡΟΙΚΟΘΗΡΕΣ, ΟΙ
1964 ΠΙΚΡΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗ
1965
ΑΧΤΥΠΗΤΟΣ
1965 ΔΥΣΚΟΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ (ΑΓΩΝΙΑ ΓΙΑ ΖΩΗ)
1965 ΔΙΧΤΥΑ ΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ, ΤΑ
1965 ΚΑΙ ΟΙ 14 ΗΤΑΝ ΥΠΕΡΟΧΟΙ
1966 ΑΔΕΛΦΗ ΜΟΥ ΘΕΛΕΙ ΞΥΛΟ, Η (ΜΙΣ ΒΑΓΟΝΙ)
1966
ΔΙΠΛΟΠΕΝΙΕΣ
1966 ΣΚΛΑΒΟΙ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ
1966 ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ Σ' ΑΓΑΠΩ
1966 ΗΣΑΪΑ ΧΟΡΕΥΕ
1966 ΜΠΑΜΠΑΣ ΜΟΥ, Ο ΤΕΝΤΥ ΜΠΟΪΣ, Ο
1966 ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΟ ΔΡΑΣΗ, Ο
1966 ΦΙΦΗΣ, Ο ΑΧΤΥΠΗΤΟΣ
1966 ΠΟΝΗΡΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ
1967 ΣΗΚΩ ΧΟΡΕΨΕ ΣΥΡΤΑΚΙ
1968 ΠΕΘΕΡΟΠΛΗΚΤΟΣ, Ο
1969 ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, Η
1969 ΚΑΘΕ ΚΑΤΕΡΓΑΡΗΣ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟ ΤΟΥ
1969 ΚΟΡΟΪΔΑ, Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ, ΤΑ
1969 ΦΟΒΑΤΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΟ ΘΕΡΙΟ
1970 ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΣΣΑ ΚΑΙ Ο ΑΛΗΤΗΣ, Η