Ο Αλέξανδρος με τον Ηφαιστίωνα μπροστά στην οικογένεια του Πέρση Βασιλιά Δαρείου
Giulio Fabri, Late 18th Century.- State Hermitage Museum St. Petersburg
Του κ.Μιχάλη A. Τιβέριου, καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Οσο περίεργο και αν φαίνεται, οι πληροφορίες που μας διασώζουν οι γραπτές μαρτυρίες για το παρουσιαστικό και την όλη εμφάνιση του Αλεξάνδρου είναι λιγοστές. Δεν πρέπει βέβαια να λησμονούμε ότι από το έργο των ιστορικών, των σύγχρονων με τον Μακεδόνα βασιλιά, ελάχιστα σπαράγματα μας έχουν διασωθεί, ενώ η πρώτη σωζόμενη βιογραφία του είναι γραμμένη περίπου 400 χρόνια μετά το θάνατό του. Ετσι, η κύρια πηγή των γνώσεών μας για την εξωτερική του εμφάνιση είναι οι σωζόμενες απεικονίσεις του σε ποικίλες δημιουργίες της τέχνης. Αλλά και αυτές, αν εξαιρέσουμε ορισμένες, κυρίως νομίσματα, χρονολογούνται μετά τον θάνατό του, πολλές μάλιστα εξ αυτών αιώνες μετά.
Ο Αλέξανδρος δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα υψηλός, κάτι που προκύπτει έμμεσα από ορισμένα ενδεικτικά επεισόδια που μας διασώζουν αρχαίοι συγγραφείς. Οταν π.χ. ο Αλέξανδρος με τον Ηφαιστίωνα, τον επιστήθιο φίλο του, φορώντας ίδια στολή μπήκαν στη σκηνή της οικογένειας του Δαρείου που είχε αιχμαλωτισθεί μετά τη μάχη στην Ισσό, ο δεύτερος υπερείχε σαφώς σε ανάστημα και ομορφιά. Ετσι η μητέρα του Πέρση βασιλιά εξέλαβε αυτόν ως Αλέξανδρο και κινήθηκε προς αυτόν για να τον προσκυνήσει.
ακτινοβολούσαν ένα τρυφερό και συνάμα παθιασμένο «υγρό» βλέμμα, ενώ η όλη εικόνα του εξέπεμπε αρρενωπότητα και διακρινόταν από λεοντώδη χαρακτηριστικά. Τα τελευταία εξωτερικεύονταν κυρίως με τα πλούσια μαλλιά που χωρίζονταν στη μέση πάνω από το μέτωπο, θυμίζοντας χαίτη λιονταριού. Εμοιαζαν πράγματι με λιονταρίσια χαίτη γιατί οι διατεταγμένοι σε δυο σειρές βόστρυχοί τους ήταν φλογόσχημοι και ορθώνονταν στο κεντρικό τμήμα του μετώπου πέφτοντας προς τους κροτάφους. Ενα άλλο βασικό γνώρισμα των πορτραίτων του Αλεξάνδρου ήταν το ξυρισμένο πρόσωπο. Πρέπει να είναι ένας από τους πρώτους διάσημους θνητούς που απεικονίστηκε στη μεγάλη πλαστική της ελληνικής αρχαιότητας χωρίς γένι, κάτι που σαφώς υποδήλωνε τη φυσική ομορφιά και τη νεότητά του, ενώ σε παλιότερες εποχές το ξυρισμένο πρόσωπο ήταν συνήθως σημάδι δειλίας και θηλυπρέπειας.
Δεν μας έχει διασωθεί κανένα από τα αγάλματα του Αλεξάνδρου που είχε φιλοτεχνήσει ο Λύσιππος. Ωστόσο γνωρίζουμε ορισμένα μεταγενέστερα, που άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο μας δίνουν κάτι από τα λυσίππεια αυτά έργα. Το πιο γνωστό από αυτά, που συμβαίνει μάλιστα να είναι και το μόνο του οποίου η ταύτιση ως πορτραίτο του Αλεξάνδρου επιβεβαιώνεται από την επιγραφή που φέρει, δυστυχώς δεν μας διασώζεται σε καλή κατάσταση και επιπλέον φέρει πολλές συμπληρώσεις. Πρόκειται για μια μαρμάρινη ερμαϊκή στήλη του 2ου αι. μ.X. που βρέθηκε στα περίχωρα της Ρώμης και βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου. Είναι γνωστή στους ειδικούς ως στήλη Azara από το όνομα ενός Ισπανού διπλωμάτη που την είχε κάποτε στην κατοχή του. Πρέπει να σημειώσω ότι τα αγάλματα του Αλεξάνδρου που έπλασε ο Λύσιππος επηρέασαν αποφασιστικά τις επίσημες απεικονίσεις των διαδόχων του και ως ένα βαθμό χρησίμευσαν ως πρότυπό τους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες ελληνιστικοί ηγεμόνες και αργότερα Ρωμαίοι αυτοκράτορες και στρατηγοί μιμήθηκαν γνωρίσματα των επίσημων αυτών απεικονίσεων του Αλεξάνδρου.
Πηγή: Το Βήμα/ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
Ο Κόιντος Κούρτιος Ρούφους γράφει για
ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Λέγεται ότι ήταν λευκός και ξανθός. Κατά καιρούς ένα γλυκό κοκκίνισμα κάλυπτε τα μάγουλα και το στήθος του.
Τα μάτια του ήταν υγρά κι αστραφτερά και γαλήνη σκέπαζε το πρόσωπό του. Το ανάστημα του Αλέξανδρου ήταν μέτριο,
είχε ορμητικό και δυνατό βάδισμα, και εκ γενετής έγερνε λίγο προς τον αριστερό του ώμο.
Την κλίση
αυτή του κεφαλιού του αργότερα ήξερε να την κρύβει ο αγαλματοποιός Λύσιππος
γι’ αυτό μόνο σ’ αυτόν τον καλλιτέχνη επιτρεπόταν να κατασκευάζει ανδριάντες του Αλέξανδρου.
Ο περίφημος ζωγράφος Απελλής τον ζωγράφιζε άριστα με τον χρωστήρα, αλλά τον παρίστανε πιο μελαχρινό απ’ ό,τι ήταν στην πραγματικότητα, κάτι το οποίο δυσαρεστούσε αρκετά τον Αλέξανδρο.
γι’ αυτό μόνο σ’ αυτόν τον καλλιτέχνη επιτρεπόταν να κατασκευάζει ανδριάντες του Αλέξανδρου.
Ο περίφημος ζωγράφος Απελλής τον ζωγράφιζε άριστα με τον χρωστήρα, αλλά τον παρίστανε πιο μελαχρινό απ’ ό,τι ήταν στην πραγματικότητα, κάτι το οποίο δυσαρεστούσε αρκετά τον Αλέξανδρο.
Από το στόμα και γενικά απ’ όλο το σώμα τουΑλέξανδρου έβγαινε κάποια ευχάριστη μυρωδιάπου εξαπλωνόταν και στους χιτώνες του …Αυτή η φυσική θερμότητα του σώματος έκανε τον Αλέξανδρο γενναίο, ορμητικό, τολμηρό και όμοιο σε όλα γενικά με τον Αχιλλέα, τον γενναίο πρόγονό του, του οποίου αγωνιζόταν μεκάθε τρόπο να μιμείται τα κατορθώματα.
(Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΘΥΣΙΑΖΕΙ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ)
Αργότερα στις πολεμικές επιχειρήσεις τον Αχιλλέα είχε ως πρότυπο και παράδειγμα.
Οι αρχαίοι έδιναν μεγάλη αξία στην καταγωγή από αρχαία γένη και ήρωες.
Ο ίδιος ο Αλέξανδρος από μικρό παιδί ακόμα υπερηφανευόταν γιατί από τον πατέρα του
είχε πρόγονο τον Ηρακλή, κι από την μητέρα του τον Αχιλλέα, κι επομένως και τον Πηλέα και τον Αιακό.
Αργότερα στις πολεμικές επιχειρήσεις τον Αχιλλέα είχε ως πρότυπο και παράδειγμα.
Οι αρχαίοι έδιναν μεγάλη αξία στην καταγωγή από αρχαία γένη και ήρωες.
Ο ίδιος ο Αλέξανδρος από μικρό παιδί ακόμα υπερηφανευόταν γιατί από τον πατέρα του
είχε πρόγονο τον Ηρακλή, κι από την μητέρα του τον Αχιλλέα, κι επομένως και τον Πηλέα και τον Αιακό.
http://www.hellinon.net