Παντελής Τσάβαλος
art historian and theoretician
Στο
βάθος του χρόνου, από την όγδοη χιλιετία έχουμε τα εξαιρετικά νεολιθικά
αγγεία, η διακόσμηση των οποίων αποδίδει σχήματα που απ’ όσο μπορούμε
να καταλάβουμε είναι η εικονοποιημένη κίνηση των ανθρώπων στις
καθημερινές τους ασχολίες: το όργωμα με την κίνηση βουστροφηδόν, οι
φλόγες που τυλίγουν ένα αγγείο και το μετατρέπουν από χώμα σε ένα στερεό
δοχείο. Όλα αυτά, για τον νεολιθικό άνθρωπο, που ζει για πρώτη φορά σε
μια μόνιμη εγκατάσταση, αποτελούν ένα μικρό θαύμα. Το μικρό θαύμα του
ανθρώπου, που μπορεί να ορίσει την ζωή του, να την πάρει στα χέρια του,
να έχει αποθέματα, να έχει καλή οργάνωση των βιοτικών του αναγκών. Όταν
λοιπόν έρχεται η ώρα να τα απεικονίσει όλα αυτά — να ζωγραφίσει δηλαδή
διάφορα σχέδια πάνω σε ένα αγγείο για να το κάνει πιο όμορφο — έρχεται
απέναντι σε αυτό το ερώτημα: Τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει την ζωή μου;
Πως οι καθημερινές μου κινήσεις μπορούν να με κάνουν πιο ασφαλή και πιο
ευτυχισμένο στην κοινότητα που ζω; Απ’ ό,τι φαίνεται στα νεολιθικά
χρόνια αυτή είναι η κυρίαρχη αντίληψη των γεωμετρικών μοτίβων που
υπάρχουν στα αγγεία.