Σελίδες

Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Η ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ SANDRO BOTTICELI ( 1482)

Botticelli - la Primavera

Και δυο λόγια για τον αλληγορικό πίνακα του μεγαλου Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης Sandro Botticelli (1445 – 1510), ενός από τους πιο γνωστούς και επιτυχημένους καλλιτέχνες της εποχής του.
Ο Σάντρο Μποτιτσέλι την άνοιξη του 1482, επέστρεψε στη γεννέτηρά του τη Φλωρεντία Τα επόμενα χρόνια ολοκλήρωσε αρκετά αλληγορικά έργα, με θέματα δανεισμένα από τη μυθολογία, χωρίς ωστόσο να εγκαταλείψει τις θρησκευτικές συνθέσεις. Σε αυτή την περίοδο ανήκει και ένα από τα σημαντικότερα έργα του, η Αλληγορία της Άνοιξης (La Primavera), πίνακας που συμβολίζει τον ερχομό της ομώνυμης εποχής και αποτελεί ένα από τα πλέον δυσερμήνευτα έργα του Μποτιτσέλι.


Κεντρική μορφή του έργου είναι η  Αφροδίτη, η θεά του έρωτα, που απεικονίζεται στον κήπο της,  μπροστά από το ιερό της φυτό, τη μυρτιά. Φαίνεται να  δείχνει τις τρεις γυναικείες φιγούρες, που  εκτελούν ένα κυκλικό χορό ακριβώς δίπλα της και τις οποίες ετοιμάζεται να χτυπήσει με το βέλος του, ο φτερωτός Έρωτας. Πρόκειται για τις τρεις Χάριτες, την Αγλαΐα, την Ευφροσύνη και τη Θάλεια, που συμβολίζουν τη χάρη, την ομορφιά και την ανεμελιά.
Αριστερά, ο θεός Ερμής, ο αγγελιοφόρος, που με το κηρύκειο του διαλύει τα σύννεφα.
Δεξιά η 
Flora, η ρωμαϊκή θεότητα των των λουλουδιών, των δημητριακών και άλλων φυτών, που λατρεύτηκε και ως θεότητα της Άνοιξης. Στη συνέχεια ο Ζέφυρος, ο τυπικός ανοιξιάτικος άνεμος, ο οποίος κυνηγά μία νύμφη, τη Χλωρίδα, που έχει ερωτευτεί.

Πέρα από τις θεϊκές και ανθρώπινες μορφές, στον πίνακα πρωταγωνιστεί και ο κήπος με το πλήθος των φυτών του. 
Παρατηρούμε ακόμη πως όχι μόνο η γη καρπίζει, αλλά και οι άνθρωποι. Όλες οι γυναίκες στον πίνακα παρουσιάζονται εγκυμονούσες.
Η όλη περιγραφή του έργου, παραπέμπει στον ερχομό της Άνοιξης, στην αναγέννηση τη φύσης και στον έρωτα.

Καλή Άνοιξη.