Σελίδες

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

« Ἀργεῖοι ἤκουον μουσικήν εἶναι Ἑλλήνων πρῶτοι»


Η Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη Ιστορίας και Πολιτισμού με χαρά και ικανοποίηση ανακοινώνει την έκδοση του βιβλίου της Κας Κατερίνας Παπαοικονόμου – Κηπουργού, Μουσικού – Πιανίστας, Αρχαιολόγου, «Η Συμβολή της Αρχαίας Αργολίδας στην Ανάπτυξη της Μουσικής». Η εν λόγω έκδοση χρηματοδοτήθηκε από την Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας.

Η Συμβολή της Αρχαίας Αργολίδας στην Ανάπτυξη της Μουσικής
Η Συμβολή της Αρχαίας Αργολίδας στην Ανάπτυξη της Μουσικής

Οι ενδιαφερόμενοι, προκειμένου να προμηθευτούν δωρεάν την εξαιρετική αυτή μελέτη, μπορούν να απευθύνονται στην Αργολική Βιβλιοθήκη, τηλέφωνο 27510 61315, τις εργάσιμες ώρες και ημέρες καθώς και στα βιβλιοπωλεία.

Κιθαρωδός σε ερυθρόμορφο αττικό αμφορέα του 5ου π.Χ. αιώνα, του αγγειογράφου Ανδοκίδου. Παρίσι. Μουσείο Λούβρου, G 1. Φωτογραφία RMN.  Φωτογράφος Hervé Lewandowski.
Κιθαρωδός σε ερυθρόμορφο αττικό αμφορέα του 5ου π.Χ. αιώνα, του αγγειογράφου Ανδοκίδου. Παρίσι. Μουσείο Λούβρου, G 1. Φωτογραφία RMN. Φωτογράφος Hervé Lewandowski.

 Σχετικά με το βιβλίο:


Ήδη κατά τον 6° και 5° π.Χ. αιώνα διάσημοι Αργείοι μουσικοί είχαν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους στα μουσικά πράγματα της Ελλάδας. Ο Αριστόνικος και ο Σακάδας καθιέρωσαν την κιθάρα και τον αυλό αντίστοιχα ως αυτόνομα σολιστικά όργανα στους μουσικούς αγώνες.

Ο τριγωνοεκτελεστής της Κέρου, του 2700 π.Χ. περίπου. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, αρ. 3908.
Ο τριγωνοεκτελεστής της Κέρου, του 2700 π.Χ. περίπου. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, αρ. 3908.

Ο Ιέραξ και ο Σακάδας επινόησαν και καθιέρωσαν ιδιαίτερες μορφές (φόρμες) αξιόλογων συνθέσεων και γενικά εισήγα­γαν καινοτομίες, που συνέβαλαν στην εξέλιξη της μουσικής εκείνων των χρόνων πανελληνίως. Ο Σακάδας συμμετεί­χε στην διαμόρφωση των εορτών των Γυμνοπαιδιών στη Σπάρτη, των Αποδείξεων στην Αρκαδία και των Ενδυματίων στο Άργος, ο Ιέραξ εισήγαγε την Ενδρομή στους Ολυ­μπιακούς αγώνες.

Σάτυρος με βυκάνη και ορχηστρίς με κύμβαλα σε παράσταση ψηφιδωτού δαπέδου από το Άργος, του 5ου μ.Χ. αιώνα. Αρχαιολογικό Μουσείο Άργους (αύλειος χώρος). Αργολική Βιβλιοθήκη,  φωτογραφία Σαράντος Καχριμάνης.
Σάτυρος με βυκάνη και ορχηστρίς με κύμβαλα σε παράσταση ψηφιδωτού δαπέδου από το Άργος, του 5ου μ.Χ. αιώνα. Αρχαιολογικό Μουσείο Άργους (αύλειος χώρος). Αργολική Βιβλιοθήκη, φωτογραφία Σαράντος Καχριμάνης.

Ο Λάσος ο Ερμιονεύς μελέτησε τη μουσι­κή θεωρητικά και είναι ο πρώτος που συνέγραψε θεωρητι­κό σύγγραμμα περί μουσικής, ώστε να θεωρείται ο ιδρυτής της μουσικής επιστήμης, άλλωστε στις ενέργειες του Λάσου οφείλεται και η εισαγωγή και καθιέρωση του διθυράμβου ως αυτοτελούς αγωνίσματος στους μουσικούς αγώνες των διαφόρων εορτών.
Άγαλμα Μούσας
Άγαλμα Μούσας που κρατά λύρα, αρ. κατ. 4 του Αρχαιολογικού Μουσείου Άργους. Αργολική Βιβλιοθήκη, φωτογραφία Σαράντος Καχριμάνης.

Τέλος η μελέτη σήμερα της αρχαίας ελ­ληνικής μουσικής γραφής, της παρασημαντικής, είκοσι έξι αιώνες μετά τη δημιουργία της, υποδεικνύει σαν τόπο επι­νόησης της την Αργολίδα του 5ου π.Χ. αιώνα. Όλα αυτά τα δεδομένα δικαιώνουν το εδάφιο του Ηροδότου ότι περί το 600 π.Χ. και λίγο αργότερα οι « ργεοι κουον μουσικήν εναι λλήνων πρτοι»  δικαίως τότε οι Αργείοι είχαν τη φήμη ότι είναι οι πρώτοι μεταξύ των Ελλήνων στη μουσική, αφού είχαν συμβάλει πολύ ουσιαστικά με τόσα νέα στοι­χεία στην ανάπτυξη της τέχνης των ήχων.

«Η Συμβολή της Αρχαίας Αργολίδας στην Ανάπτυξη της Μουσικής»
Κατερίνα Παπαοικονόμου – Κηπουργού
Έκδοση: Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη Ιστορίας και Πολιτισμού
Σελίδες 64. Άργος 2012.
ISBN 978-960-9650-010-4